Heerlijke gezonde crackers

Zojuist heb ik heerlijk geluncht. Ik heb geprobeerd om zelf crackers te maken. Ze smaakten verrukkelijk, zo belegd met gerookte zalm en schijfjes komkommer. En ze zijn ook nog super gezond door de gezonde essentiële vetten die er in zitten. 

Je maakt ze als volgt:

Doe 100 gram pompoenpitten, 100 gram zonnebloempitten, 100 gram lijnzaad, 6 eetlepels chiazaad, twee eieren en een snufje zeezout in een kom. Meng het geheel goed door. Neem een bakplaat met bakpapier en druk het mengsel goed plat, verdeeld over de bakplaat tot een dikte van 5 mm. Bak het geheel op 160 graden 25 minuten lang. Goed laten afkoelen voordat je er crackers van snijdt. 

Smakelijk eten! 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat.

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Wil jij ook in de winter fit blijven, zo min mogelijk kans op griep of verkoudheid?

Afbeeldingsresultaten voor guur weer

We gaan weer het seizoen in van kou en nat weer. Vaak heeft onze weerstand dan heel wat te voorduren.

Vitamine D is onder andere nodig om calcium en fosfor in het lichaam op te nemen. Het speelt ook een grote rol bij de groei en deling van cellen zoals in het immuun(afweer)systeem. Dus je weerstand heeft er baat bij.

Vooral jonge kinderen, oudere mensen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen hebben extra vitamine D nodig.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, door zonlicht maakt het lichaam zelf vitamine D en slaat dat op in de huid en in de lever. Vette vis, maar ook ( wel in veel mindere mate) eieren en vlees bevatten vitamine D.  Ook is vaak vitamine D toegevoegd aan smeer-, bak- en braadvet.

Let op; vrij gevangen vis bevat veel vitamine D, dat komt doordat ze vooral plankton, krill en algen eten. De gekweekte vis krijgt veelal ander voedsel zoals mais, soja en kunstmest. Die  vissen bevatten daardoor bijna geen vitamine D. Let dus op de verpakking als je in de winkel vis koopt.

Het is ongezond om langdurig te veel vitamine D binnen te krijgen. Daardoor kun je kalkafzetting in je lichaam krijgen. Door de zon lukt dat niet, de huid wordt bruin door de zon en maakt daardoor minder vitamine D aan. Houdt je absoluut aan de aanbevolen hoeveelheden die op een verpakking van een supplement vermeld staan. Vitamine D is verkrijgbaar als druppels, capsules en in een multi-vitamine. De beste variant is vitamine D3. Vitamine D2 is een minder actieve variant.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat.

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

 

Knapperige zoete aardappelfriet met olijfolie mayonaise

Sinds ik overwegend eet volgens het ‘Paleo principe’ gebruik ik regelmatig deze zelfgemaakte mayonaise. Lekker voor bij de knapperige zoete aardappel frietjes.

Neem voor 2 personen ongeveer 400 gram geschilde zoete aardappels gesneden in frietjes van ongeveer 1 cm dik. 2 tl zeezout en 1 el kokosolie.

Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de gesneden zoete aardappelfrietjes met het zout in een kom warm water zodat ze net allemaal onder water liggen. Laat deze een half uurtje weken. Dep daarna de frietjes goed af met een theedoek. Meng de frietjes in een kom met de kokosolie zodat ze allemaal een beetje vet zijn. Leg de frietjes op een bakplaat met bakpapier allemaal los van elkaar. Bak ze 15 minuten in de voorverwarmde oven. Draai daarna de frietjes om ze nog eens 15 minuten te bakken. Zet daarna de oven op grilstand. Laat de frietjes nog tussen de 2 à 4 minuten knapperig grillen. 

De olijfmayonaise maak je zo:

Ingrediënten: 2 eidooiers, 2,5 dl olijfolie, 2 el citroensap, 0,5 tl zeezout. Alles op kamertemperatuur. 

Bereidingswijze: doe de eidooiers in een keukenmachine samen met een snufje zeezout. Klop langzaam totdat het eigeel licht schuimt. Voeg daaraan in een dunne straal al langzaam kloppend de helft van de olijfolie toe. Daarna voeg je het citroensap toe. Daarna langzaam kloppend de rest van de olijfolie in een dunne straal toevoegen. Klop het geheel tot de mayonaise stijf genoeg is. 

Variatietips: heb je liever een iets zuurdere smaak, vervang dan 1 el citroensap door 1 el appelazijn. Heb je liever iets meer pit, voeg dan een 1/2 el dijon mosterd toe. 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat. 

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Broccoli-wortel salade

Deze salade is heerlijk en klaar in 10 minuten. Je kunt er gerust iets meer van maken want hij is de volgende dag ook nog heerlijk, mits bewaard in de koelkast.

Ingrediënten: 1 broccoli, 2 wortels, 1 kleine ui, 50 gram geweekte rozijntjes, 50 gram geroosterde pompoenpitten.

Voor de dressing: 3 volle el mayonaise, 1 el mosterd, 1 teentje geperste knoflook, sap van 1/2 citroen en snufje versgemalen zwarte peper en keltisch zeezout naar smaak. 

Bereiding: snij de broccoli in kleine roosjes en snij de stam van de broccoli en de wortels met een spiralizer tot dunne sliertjes en doe deze in een grote kom. Voeg de ui en rozijntjes en pompoenpitten toe. Maak de dressing door alle ingrediënten te mengen en roer deze daarna goed door de salade in de kom. Smakelijk eten!

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat. 

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Voedzame pannekoek met appel

Hhhhhhmmmm heerlijk zijn ze. De pannekoek met appel, zonder gluten en lactose. 

Na een paar rommelige dagen door de organisatie van de straatrommelmarkt heb ik een paar dagen anders gegeten omdat het zo uit kwam. Er worden dan met de vrijwilligers samen gewone witte broodjes gegeten met kaas, een wit broodje vegaburger op de vuist en een stukje vlaai achteraf na het opruimen. Verbazend wat het met mijn fitheid doet. Het energielevel is stukken lager en ik heb daardoor de hele dag trek gehad om iets te eten. Vandaag ben ik blij om weer zelf te maken wat ik eet waardoor ik de goede voedingsstoffen binnen krijg en me direct fitter voel. Een favoriet voedzaam ontbijt of lunch is de pannekoek met appel.
Ingrediënten voor twee personen: 3 bananen, 3 eieren, 2 volle eetlepels amandelpasta, 2 tl kaneel, 6 el tapioca meel, 2 appels in dunne plakjes.

Doe bananen, eieren, amandelpasta, tapiocameel en de kaneel in een keukenmachine en mix het geheel tot een glad beslag. 

Verhit een koekepan met een beetje kokosolie en bak hierin de 4 pannekoeken aan weerszijden goudbruin. 

Leg een pannekoek op een bord en verdeel de appel ( eventueel eerst warm gemaakt) op de pannekoek. Leg daarover nog een pannekoek en smullen maar. 

Variatietip: ook lekker om krokant gebakken reepjes ontbijtspek eraan toe te voegen. 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat. 

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Gluten en suikervrije kokosmakrons

Hoi allemaal,

Dit recept maak ik vaker waardoor ik ook regelmatig de vraag krijg voor het recept. Dat wil ik graag met jullie delen. Ze zijn heerlijk en je weet wat je eet 😉.

​Ingrediënten: 4 eiwitten,  60 ml agavesiroop, 150 gram kokosrasp en beetje pure chocolade.

Klop het eiwit van 4 eieren samen met de agavesiroop tot schuim. Roer de kokosrasp eronder. Zet dit mengsel minimaal een half uurtje in de koelkast. Maak daarna met een lepel toefjes op bakpapier. Zet ze ongeveer 12 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden. Goed af laten koelen. Daarna smelt je au bain marie een beetje puur chocolade. Sprenkel spatjes chocolade eventueel met behulp van een satéprikker op de makrons, en smullen maar.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat. 

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Waarom is jodium zo belangrijk?

​Net als ik zijn er tegenwoordig steeds meer mensen die hun eigen brood bakken. Via het brood dat je in de winkels koopt krijg je voldoende jodium binnen omdat jodium is toegevoegd aan het zout dat wordt gebruikt. Als je geen brood meer koopt en je bakt je eigen brood met een gezondere variant zout zoals himalaya zout of keltisch zout, dan krijg je niet voldoende jodium binnen omdat deze varianten heel veel meer andere mineralen bevatten maar jodiumarm zijn. 

Waarom is jodium zo belangrijk?

Vrijwel elke cel in ons lichaam is afhankelijk van jodium voor een goede werking. Een van de belangrijkste functies in ons lichaam is dat de schildklier jodium nodig heeft om hormonen te produceren. Schildklierhormonen zijn nodig voor de groei van botten, spieren en zenuwweefsel. Daarnaast spelen die hormonen een belangrijke rol bij de waterhuishouding, de verbranding van vetten en de regulering van de hartslag en de bloeddruk. 

Omdat jodium voor het hele lichaam belangrijk is, kan een langdurige tekort de volgende symptomen opleveren: moeheid, veminderd libido, tragere hartslag, droge haren, gewichtstoename, droge en opgezette huid, spierpijn en spierkrampen, concentratiestoornissen en nog veel meer. 

Als je vervolgens niets aan je tekort doet kunnen er allerlei ziektes optreden: struma, ontregelde schildklier, en hormoongevoelige vormen van kanker zoals borstkanker, eierstokkanker, baarmoederkanker en prostaatkanker. 

Hoe voorkom ik een jodiumtekort?

Ons lichaam produceert zelf geen jodium dus moeten we dit uit onze voeding halen.  Zeegroenten, zeewier en producten die hiervan gemaakt zijn, zijn een rijke bron van jodium. Ook wilde en vette vis is rijk aan jodium, zoals zalm, sardines en ansjovis. Ik zelf gebruik tegenwoordig kelppoeder voor de aanvulling van jodium aan mijn voeding. Ik gebruik dit poeder dan in plaats van zout als smaakmaker in een gerecht.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om gezond te eten omdat voor de aanmaak van hormonen ook andere mineralen en vitaminen belangrijk zijn. In een gezond voedingspatroon komen onder andere voldoende eieren, noten en avocado’s voor. 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achter laat. 

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

Courgettepasta met romige champignonsaus

Dit recept is voor 2 personen, gluten en lactosevrij. Klaar in 15 minuten.

Ingrediënten: 2 courgettes, 250 gram kleine kastanjechampignons in schijfjes, 1 el kokosolie, 1 el olijfolie, 1 avocado, handjevol verse basilicum of theelepel gedroogde, 2 el citroensap, 2 teentjes knoflook, 100 ml romige kokosmelk uit klein pakje of blikje, keltisch zeezout en verse peper naar smaak toevoegen.

Bereiding: doe de avocado in stukjes, knoflook, basilicum, citroensap, kokosmelk en zout en peper in een blender en maak er een glad romig mengsel van.

Snij de courgette met een spiralizer tot spagettireepjes.

Bak de champignons in de kokosolie in 3 minuutjes zo goed als gaar. Voeg daaraan de olijfolie, courgette, en romige mengsel aan toe. Roerbak het geheel al omscheppend in een paar minuten op hoog vuur. Niet langer want dan wordt de courgette te waterig.

Heerlijk te combineren met gebakken spekreepjes, of zoals in dit recept met gebakken zalm met zeekraal. Begin dan met het bakken van de spek of zalm. Die is dan klaar als de pasta klaar is. Zeekraal is lekker door eerst heel lichtjes een uitje te fruiten in een eetlepel kokosolie of olijfolie. Voeg de zeekraal daarna eraan toe en bak deze op hoog vuur al roerend in twee minuten beetgaar.

Smakelijk eten!

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Groetjes, Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl


Zonnige ontbijt smoothie

Deze smoothie is super gezond en zo voedzaam dat je een paar uurtjes vooruit kunt.

Dit recept is voor 2 personen.

Ingrediënten: 1 mango in stukjes gesneden, 1 banaan, 1 avocado, klein pakje 150 ml romige kokosmelk,  100 ml water, halve komkommer, sap van halve limoen. (Om het nog gezonder te maken kun je naar smaak max.1 theelepel kelppoeder toevoegen)

Bereiding: mix alle ingrediënten in een blender tot een gladde smoothie. Je kunt hem ook prima ’s avonds al klaarmaken en een nachtje in de koelkast bewaren. Koud is hij het lekkerst.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.
Groetjes,

Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl

​Heb jij een opgeblazen gevoel in je buik? Dan is dit misschien ook iets voor jou.

Mijn zomervakantie zit er weer op. Vandaar dat ik nu weer na een tijdje rust een artikel schrijf. Zie verder in dit artikel een heerlijk recept voor hartig brood.

Ik was enkele weken voordat ik op vakantie ging begonnen te eten volgens Paleo. Voor meer informatie over Paleo verwijs ik naar internet, daar vind je veel informatie en ook heerlijke makkelijk te maken recepten. Kort samengevat eet je met Paleo ‘oervoeding’. Voor mij was de grootste verandering niks meer eten waar granen in zijn verwerkt; dus geen brood of pasta’s.  Maar wel bijvoorbeeld  zelf gebakken brood van kokosmeel en amandelmeel met zaden en pitten en zelfgebakken koekjes gezoet met dadels. Het was even wennen om  andere producten te kopen en andere recepten uit te proberen maar het was voor mij de moeite waard. Ik voel me veel fitter dan  ervoor. Als voedingsdeskundige weet ik natuurlijk  dat je de mineralen die je mist door geen brood te eten, wel op een andere manier moet binnen krijgen. Een hele belangrijke hierin is jodium. Jodium heb je  onder andere nodig voor de werking van je schildklier. Een te kort aan jodium op langere termijn is niet wenselijk. Jodium zit in rijkelijk in zeeproducten en vis. Zo kan ik kelppoeder aanraden om je eten mee te kruiden in plaats van zout. Dat zit boordevol jodium. Let hierbij wel op dat je absoluut niet meer dan een halve theelepel per persoon per dag gebruikt.

Voordat ik volgens Paleo at had ik iedere dag, al zolang als ik me kan herinneren, een opgeblazen gevoel in mijn buik. Ik dacht dat dit normaal was. Totdat ik dit een jaartje geleden een paar weken had uitgeprobeerd. Na een paar weken had ik Paleo opgegeven omdat ik het te veel moeite vond in een toen zeer drukke tijd. Vrijwel meteen na het stoppen van Paleo voelde ik ook weer het opgeblazen gevoel in mijn buik, ik kon net als voorheen wel de hele dag eten omdat ik altijd honger had. Dat was met Paleo anders. Je eet volwaardige voeding met veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Geen vulmiddel maar voeding. Daardoor ben je veel langer verzadigd en heb je geen trek in tussendoortjes. 

Ik ben vier weken voor mijn zomervakantie weer volgens Paleo gaan eten en merkte meteen weer de voordelen van deze voeding. Ik heb doorgezet in het veranderen van mijn gewoonten waardoor ik nu al goed gewend ben aan de nieuwe recepten en de manier van eten. Op vakantie in Oostenrijk was het vanwege het uit gaan eten moeilijk om vast te houden aan Paleo. Dat heb ik dan ook gemerkt aan mijn buik. Het opgeblazen gevoel kwam meteen weer terug. Na een weekje 50/50 Paleo te hebben gegeten was ik blij om thuis weer zelf alles in de hand te hebben.  Nu eet ik wel eens iets anders maar zolang ik een 80-20 regel toe pas voel ik me super fit. In de laatste week van mijn vakantie heb ik allerlei recepten uitgeprobeerd. Het mooie is dat alle recepten heerlijk smaakvol zijn. De andere gezinsleden eten niet volgens Paleo maar smullen graag hiervan mee. 

Ik wil graag een recept met jullie delen. Probeer het eens uit en laat me weten wat je ervan vindt.

Recept hartig brood

Ingrediënten: 100 gram wortels, 3 eetlepels chiazaad, 50 gram gemengde pitten en zaden ( zonnepitten, pompoenpitten, lijnzaad), 120 gram gesmolten kokosolie, 8 eieren op kamertermperatuur, 30 gram kokosmeel, 2 tl Wijnsteenbakpoeder, 1 theelepel knoflookpoeder, extra kruiden naar smaak zoals Italiaanse kruidenmix of oregano en basilicum, snufje zeezout. Eventueel  extra zaden en pitten om de bovenkant mee te garneren.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix de wortels fijn in een keukenmachine en houd ze even apart. Mix de chiazaad en gemengde zaden en pitten samen in een keukenmachine fijn. Klop de kokosolie met de eieren in een kom tot een luchtig mengsel. Voeg hier de wortels en zaden aan toe. Voeg als laatste het kokosmeel, het wijnsteenpoeder, zout en kruiden naar smaak toe. 

Het beslag hoort dun te zijn, dus dat is goed.

Bekleed een bakblik met een bakpapier en doe het mengsel erin verdelen. Je kunt de bovenkant garneren met de extra zaden en pitten. Bak het brood af in ca. 45 minuten.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.
Groetjes,

Christel

My Balance Buddy

www.mybalancebuddy.nl